Skomager spilleregler
Ide:
Det gælder om at score så mange point som muligt i et stød, og/eller samtidig forhindre
modstanderen i at score. Spilleren støder et stød ad gangen efter tur, indtil distancen er opnået. En bal skal i bande hver gang der stødes - uanset om der
spilles rødt eller blegt. Rød/hvid bal uden for spillefladen betragtes som bal i hul.
Udlæg:
Spillerne afgør, hvem der skal begynde, idet man støder en bal mod den øverste bande. -
Spilleren, hvis bal ligger nærmest den nederste bande, lægger ud.
Points:
- Væltet kegle 2 point
- Konge væltet alene 6 point
- Rødt eller blegt 4 point
- Hvid bal i hul 2 point
- Hvid bal vælter alle kegler i et gennemløb 16 point
Fejlstød (»skæve«)
Ved fejlstød tilskrives alle point (»skæve«) modstanderen. Generelt gælder, at højeste straf for
et stød er »6 skæve + antal scorede point«.
antal scorede point.
scorede point.
skæve + antal scorede point.
scorede point.
Afslutning:
Spillet kan kun afsluttes ved, at spilleren vælter kegler, eller hvis modspilleren laver det
fornødne antal »skæve«.
Der er ikke efterstød.